Покрокова інструкція закриття ФОП

Крок 1 — закриття ФОП у державного реєстратора

Починає процедуру закриття ФОП — державна реєстрація припинення фізичної особи — підприємця в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі ЄДР).

Державна реєстрація припинення  ФОП це найпростіший у виконанні, та найважливіший юридичний факт з усього процесу закриття.

Для цього, ФОП подає державному реєстратору заяву про припинення підприємницької діяльності встановленого зразка.

З 1 червня 2020 року використовуються нові форми реєстраційних заяв. Від так, державному реєстратору подається заява щодо державної реєстрації фізичної особи підприємця, в якій зазначається лише ідентифікаційний код, та ставиться помітка — припинення підприємницької діяльності.  Скачати заяву.

Заповнену заяву, ФОП  подає державному реєстратору або нотаріусу, не залежно від місцезнаходження.  Разом із заявою при собі необхідно мати оригінал паспорта та ідентифікаційний код (оригінал чи копію) для встановлення особи заявника.

Якщо заявник  уповноважена особа,  разом з перелічиними документами подається  оригінал або копія довіреності засвідчена нотаріусом.

Реєстратор в підтвердження прийняття документів формує опис реєстраційної дії, та протягом однієї доби вносить в ЄДР запис «припинено». З цього моменту ФОП не нараховують податки та збори.

Читайте про те як списати борг ЄСВ.

Крок 2 Подання звітності 

Після закриття ФОП у державного реєстратора,  вам необхідно переконатись що  за останні 3 роки подано всю податкову  звітність.  Зробити це можна онлайн, в єлектронному кабінеті платника, вхід до якого здійснюється за допомогою електронно — цифрового підпису. Якщо у вас відсутній єлектронно — цифровий підпис, ви можете звернутись до податкової служби за місцем реєстрації ФОП про надання такої інформації.

Якщо ви не подали податкові звіти за періоди підприємницької діяльності, їх слід подати одночасно з ліквідаційними. 

Ліквідаційна звітність ФОП

Ліквідаційна звітність, в залежності від обраної системи оподаткування складається з податкової декларації та звіту про суми нарахованого єдиного внеску за  період в якому здійснено державну реєстрацію припинення.

Ліквідаційна декларація платника єдиного податку  

Подається в податкову службу за місцем реєстрації ФОП, протягом 40 каландарних днів які відраховуються з дня державної реєстрації припинення.

  •  Платники 1, 2 групи  подають річну декларацію платника єдиного податку. Якщо реєстрацію припинення здійснено в 2020 році, декларація подається за 2020 рік.
  •  Платники 3 групи подають декларацію платника єдиного податку за квартал в якому здійснено державну реєстрацію припинення . Якщо ФОП припинено у вересні 2020 року, декларація подається за 9 місяців 2020 року, якщо  в жовтні — за весь рік.

В загалі,  така декларація  відрізняється від  звичайної   лише надписом «ліквідаційна», який ви робите власноруч.

Ліквідаційна декларація для ФОП на загальній системі оподаткування

ФОП  на загальній системі оподаткування подає  декларацію про майновий стан і доходи, за рік в якому припинив діяльність. В декларації зазначається дата припинення, та проставляється  відмітка «фізична особа  що припинила діяльність».

Якщо ФОП отримував дохід в звітній період,  разом із декларацією подають необхідні додатки.

Приклади заповнення декларації про майновий стан і доходи можна скачати тут.

Ліквідаційний звіт  ЄСВ

Окрім податкових декларацій, ФОП  подає  ліквідаційний звіт про суми нарахованого єдиного внеску  за рік в якому припинив діяльність.

Період перебування  для платника як спрощеної так і загальної систем опадаткування слід вказати —  з 01 січня року  до кінцевої дати місяця в якому відбулась реєстрація припинення ФОП.

Код застрахованої особи платника спрощеної системи — 6, загальної системи — 5.

Крок 3. Звірка з податковою службою.

Після подання звітності необхідно провести звірку на предмет заборгованості перед бюджетом. Зробити це можна в єлектронному кабінеті платника  особисто, або в податковій службі за місцем реєстрації ФОП.  Інформацію про відсутність або наявність заборгованості працівник податкової служби надає одразу після звернення.

Для того щоб дізнатись як пройти звірку в єлектронному кабінеті платника натисніть тут

Після звірки необхідно провести розрахунки з бюджетом, якщо є переплата — написати заяву про повернення надмірно сплачених коштів, якщо є заборгованість — сплатити її.

Податки сплачують на діючі  реквізити. Актуальну інформацію  про реквізити можна отримати на сайті податкової служби за посиланням https://tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/.

Якщо ви незгодні з сумами нарахованих податків та зборів, слід повідомити про це податкову службу. Для цього ви подаєте заяву в податкову за місцем реєстрації, з викладенням обставин за яких ви вважаєте що сума податкових зобов’язань має бути перерахована та зменшена.

Протягом 30 календарних днів податковий орган надає відповідь, в якій повідомляє про прийняті рішення.   Якщо вам незаконно відмовлено у задоволені викладених вимог, ви звертаєтесь до ДПС України зі скаргою на це рішення. У разі відмови ДПС України  у задоволені скарги, ви звертаєтесь із позовом ло окружного адміністративного суду з позовною заявою. 

Суду слід надати всі можливі аргументи та докази про незаконно нараховані податки та/або збори. Для надання більш детальної інформації з цього питання телефонуйте нам — перша консультація безкоштовна.

Крок 4. Закриття банківських рахунків

Для цього ви звертаєтесь в банк в якому відкрито рахунок. Зазвичай достатньо надати працівнику банка виписку з ЄДР в якій відопражено статус припинено, або опис реєстраційної дії. Більшість договорів про обслуговування рахунків містять положення про автоматичне розірвання договорів у зв’язку з припиненням діяльності.

Також слід отримати виписку по рахунку за останні 3 роки, на випадок податкової перевірки.

Про закриття рахунку банк інформує податкову службу через систему електронного документообігу. 

Податкова перевірка

Найбільш поширене питання при закритті ФОП — чи необхідно проходити податкову перевірку. Як ми відповіли вишче — така перевірка необхідна у виключних випадках, коли без повного зняття з податкового обліку (стан 16) не може бути вчинено певні дії. Також,  ми підготували спеціальний матеріал нужно ли проходить налоговую проверку.

Однак податкова служба може самостійно призначити перевірку  якщо в процесі ведення діяльності мали місце порушення податкового законодавства або не виконано його умови . За таких обставин ми вважаємо необхідним підготуватись до податкової перевірки. Що неодхідно що необхідно для цього зробити:

  1. якщо були працевлаштовані особи — звільнити їх відповідно до законодавства України (попередити за 2 місяця про звільнення);
  2. привести бухгалтерську та юридичну документацію (акти, рахунки, договори) у відповідність до законодавства України ;
  3. подати податкову звітність за останні 3 роки;
  4. отримати з банку виписку по рахункам;
  5. заповнити книгу обліку доходів та витрат;
  6. анулювати дозволи та ліцензії ;
  7. зняти з реєстрації РРО;

Рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків – фізичної особи приймається керівником податкового органу (його заступником або уповноваженою особою) з урахуванням вимог ст. 78 – 82 Податкового кодексу України.

Право на проведення  документальної позапланової перевірки, надається податковому органу, якщо ФОПу до початку проведення зазначеної перевірки вручено копію відповідного наказу.

Тривалість документальних позапланових перевірок не повинна перевищувати 5 робочих днів для суб’єктів малого підприємництва та 10 робочих днів для інших платників податків.

Для ФОП, які не мають найманих працівників, перевірка не повинна перевищувати 3 робочі дні, за наявності за два останні календарні роки одночасно таких умов:

  1. платником податку подано податкову декларацію про відсутність доходів від провадження господарської діяльності;
  2. платник податку не зареєстрований як платник податку на додану вартість;
  3. в контролюючих органах відсутня податкова інформація щодо:
  • використання платником податку найманої праці фізичних осіб;
  • відкритих платником податку рахунків у банках та інших фінансових установах.

Податковий орган має право витребовувати документи що безпосередньо стосуються підприємницької діяльності не більше ніж як за останні 3 роки.

У випадку відсутності порушення податкового законодавства складається довідка про проходження перевірки. Після чого формується обхідний лист, який підписують шляхом єлектронного докуметообігу особи відповідальні за контроль діяльності ФОП. Коли обхідний лист підписан, ФОП знімають з обліку (стан 16).

Якщо інспектор — ревізор виявить у діях ФОП порушення податкового законодавства, він складає акт з викладенням обставин порушення.  Після складання  акта, протягом 10 робочих днів формують податкове — повідомлення рішення з вимогою про усунення порушеннь, та надсилають його на податкову адресу платника.   

ФОП може оскаржити  акт податкової перевірки протягом 10 робочих днів з дня його отримання. Скарга на акт подається безпосередньо в вищий орган ДПС на териториальної одиниці за податковою адресою,  або надсилається засобами поштового зв’язку — цінним листом з повідомленням.

Скарга на податкове повідомлення — рішення подається також протягом 10 робочих днів з моменту його отримання безпосередньо в ДПС України, або надсилається  цінним листом з повідомленням.

Якщо ФОП відмовлено у задоволенні скарги, наступним буде судовий розгляд справи в Окружному адмінистративному суді. 

Якщо у вас є питання до нас, ми відповимо на них безкоштовно  за телефонами:

(098) 505 95 98

(099) 505 95 98

(073) 505 95 98

Окрім закриття ФОП, ми приймаємо участь в судових справах про визнання фізичної особи банкрутом, списання недоїмки з ЄСВ та оскаження рішень посадових осіб котролюючих органів.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.